sábado, enero 05, 2008

Reis sense gluten

http://carlesrh.
D'aquí a unes hores els carrers dels nostres pobles i ciutats s'ompiran de nens i nenes i no tant petits per veure passar la tradicional cavalcada de reis.
Espero que tots i totes hagueu sigut bons aquest any i els vostres regals us siguin de profit.
Encara que el tema del que volia parlar, no té massa a veure amb si una persona ha sigut més o menys bona durant l'any, ja que la malaltía celíaca es quelcom no desitjable per ningú. Com qualsevol altra malaltia crònica.
Ja no m'enrecordo quant temps fa que menjo sense gluten, suposo que és degut a que quan la doctora va parlar-me de la meva malaltia, jo ja era adolescent i en cap moment ho vaig veure com un problema greu, simplement havia d'evitar menjar certs aliments. I així ha estat tots aquests anys. La meva mare si que va patir, pobre, però com als pocs anys també van diagnosticar-li la malaltia celíaca a ella, suposo que va pensar que ja teníem una altra cosa més en comú.
Les dificultats de patir "això del gluten" son unes quantes, però com tot a la vida, és acostumar-s'hi i saber el que pots menjar i el que no. Personalment, només em porta "problemes" quan estic de viatge o menjo a restaurants o llocs que no he estat mai.
A casa mengem tots cuatre sense gluten, i no hi ha cap problema, és més pràctic.
D'altra banda, un dels fronts oberts que encara tenim a l'Associació de Celíacs de Catalunya és aconseguir que tots els fabricants especifiquin a la composició dels aliments si porten gluten o no. Això ens facilita moltes coses, ja que no som experts nutricionistes i de vegades mirant els ingredients no aconseguim esbrinar si aquell producte porta gluten o no.

Per últim una denúncia: el cost dels productes especials per celíacs. Per posar alguns exemples:
- 8 magdalenes: 4 euros
- 250 gr. de pasta: 3'5 euros
A una llar amb dos persones celíaques com la meva, el pressupost anual en productes especials sense gluten és bastant elevat.
L'alternativa és fer a casa el pà de pessic i els dolços en general.

Pel que fa al que els poders públics podem fer de tot aquest assumpte, se m'ocurreixen algunes coses, confio en entrar alguna moció a l'Ajuntament al respecte:
- Donar ajudes a les famílies amb nens o grans celíacs.
- Parlar a l'escola sobre la malaltía celíaca per tal de que els nens i nenes celíacs no es sentin diferents, i la resta de nens es posin en el lloc dels seus companys.
- Conscenciar a les empreses d'alimentació i hostaleria sobre la malatia i exigir etiquetatge específic i cartes o menús sense gluten.

I, per acabar, una promesa: la propera cavalcada de reis de Viladecavalls, serà sense gluten.
Carmels sense gluten per tothom!

Des d'aquí convido a tots els Ajuntaments a sumar-se a la iniciativa.
Em sap greu arribar tard aquest any, però és el que té fer-se gran...
Una abraçada,