ICV veu erroni iniciar un tram del quart cinturó sense saber si es farà la resta
EL PUNT. L'empresa Copcisa ha començat els moviments de terra per construir el quart cinturó al tram entre Viladecavalls i Terrassa. És el primer tram amb projecte definit i aprovat on comencen les obres, i quedaran pendents d'execució els de Viladecavalls a Olesa i d'Olesa a Abrera. Però a ICV-EUiA no ha agradat el desencallament de les obres per part del Ministeri de Foment en considerar-ho un altre fet consumat cap a una autovia orbital que encara no se sap si es perllongarà fins a la Roca del Vallès. De fet, divendres passat, el Departament de Política Territorial treia a subhasta l'estudi de viabilitat del traçat des de Sabadell fins a la Roca, però, dilluns, ICV-EUiA i ERC aconseguien frenar aquest pas del departament forçant-lo a eliminar el caràcter d'urgència de l'estudi per evitar que es revifés la polèmica abans de les eleccions municipals i amb l'objectiu que no es faci cap tràmit en aquest tram sense conèixer la mobilitat general entre les dues comarques del Vallès i les alternatives ferroviàries. Mentre reapareixia, però, l'estira-i-arronsa en aquest projecte, el Ministeri de Foment ja havia començat els treballs previs a la construcció del tram Viladecavalls-Terrassa. L'exconseller de Medi Ambient i diputat d'ICV-EUiA, Salvador Milà, considera un error recórrer de nou al que considera la política dels fets amb l'execució d'aquest tram sense saber què es decidirà sobre la resta del traçat fins al Vallès Oriental. I és que Milà afirma que el seu partit no renunciarà a res perquè considera que l'autovia en execució només dóna resposta a l'ús de l'automòbil i el camió per resoldre el dèficit de mobilitat de l'àrea, no té en compte les possibilitats que pot oferir l'alternativa ferroviària ni les conclusions de l'estudi de la mobilitat i, per tant, pot acabar sent una solució desproporcionada: «Estratègicament és com clavar un clau per la cabota.» Toni Altaió, de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), qualifica d'irresponsables Foment i el govern de la Generalitat «per haver permès» que comenci l'obra d'una via de gran capacitat en un territori «amb excés d'infraestructures» i que no soluciona el que considera el dèficit històric real de transport col·lectiu ferroviari. La CCQC té presentats dos recursos d'alçada contra els trams entre Viladecavalls i Abrera, i confia en la resolució a l'Audiencia Nacional del contenciós administratiu que van presentar fa quatre anys contra l'estudi informatiu. Contràriament, a Política Territorial, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal (PSC), celebra l'inici d'obres per tal que estigui fet com més aviat millor el tram de Terrassa a Abrera, però admet que el pas «no pressuposa res» sobre el tram fins al Vallès Oriental, encara «en procés de reflexió». Nadal, però, reafirma que és un compromís polític del departament decidir el traçat pendent enguany. El diputat de CiU Josep Rull celebra les obres per esperades, però avisa que si no es desbloqueja el traçat fins a la Roca, la via pot acabar sent un enllaç entre el Baix Llobregat i Terrassa que acabi col·lapsant la C-58 i la B-30. CiU avisa que un eix ferroviari pot ser complementari al quart cinturó però no l'alternativa.
<< Inicio